19 succesvolle tips voor de perfecte website
Geert Volkaerts

Geert Volkaerts

19 succesvolle tips voor de perfecte website

Je website is dé bouwsteen van je online strategie. Het is een kanaal dat zorgt voor uitstraling, informatie, omzet, klanten,…

Als jouw website niet in orde is, word je hierop afgerekend. Daarom is het als ondernemer uiterst belangrijk om over een professionele website te beschikken. Daarnaast moet er voldoende marketing in je website zitten, gericht op actie en resultaat.

Volgende factoren hebben een zeer groot aandeel in het succes van je website.

1. Eerst denken, dan doen

Bij de ontwikkeling van websites wordt zelden nagedacht over het hoe en het waarom van de online communicatie. Een gemiste kans…

Een website is geen doel op zich, maar een (zéér interessant) middel om het gestelde doel te behalen. Om je doelen succesvol te behalen, moet je jouw website en jouw aanpak afstemmen op dat doel. Bepaal daarom eerst wat je wil bereiken met je website (doel) en voor wie (doelgroepen).

Voorbeelden van doelen:

✔︎ informeren van bestaande klanten over je producten, de werking van je bedrijf

✔︎ aantrekken van nieuwe klanten

✔︎ verkopen van producten/diensten.

2. Denk in gaten, niet in boren

Bij marketing gaat het niet om de boren (de producten) maar om de gaten (de behoeften) van de klant.

Denk dus vanuit jouw doelgroep(en). Het gaat om de vraag wat de klant wil en niets anders. Geef een antwoord op die vraag of behoefte. De gebruikerservaring kan behoorlijk stijgen als je in gedachten houdt voor wie je de site maakt. Het denken in doelgroepen en doelstellingen heeft als bijkomend voordeel dat je jouw website meetbaar en evalueerbaar kan maken.

3. Kies een unieke, korte en krachtige domeinnaam

Wat is het gemakkelijkst om door te vertellen: een domeinnaam of een telefoonnummer?

Om de juiste domeinnaam te kiezen moet je rekening houden met:

✔︎ de domeinnaam moet kort en krachtig zijn

✔︎ men moet de domeinnaam gemakkelijk kunnen onthouden (maximaal 20 tekens)

✔︎ ga voor de beste domeinnaamextensies (bv .be)

4. Kies voor een snelle en betrouwbare hosting

Indien je website traag laadt of regelmatig uitvalt, verlies je bezoekers, mensen hebben online weinig geduld.

De laadsnelheid heeft bovendien een invloed op je resultaten in de zoekmachines. Google straft trage websites af.

5. Installeer een SSL-certificaat

Zo garandeer je websitebezoekers een veilige surfervaring en voldoe je aan de privacywetgeving (GDPR). Dankzij een SSL-certificaat ben je ook beter vindbaar, Google straft websites zonder SSL af.

6. Opteer voor een gebruiksvriendelijk en veilig CMS met de juiste functionaliteiten

Het Content Management Systeem (CMS) is het hart van je website. Het is belangrijk dat je makkelijk en snel aanpassingen kan doen en dat je gebruik kan maken van alle noodzakelijke functionaliteiten.

7. Zorg voor een professioneel en stijlvol design

Een stijlvolle website is je digitaal visitekaartje en trekt de aandacht van potentiële klanten. Een mooi design is aantrekkelijk maar werkt enkel wanneer het de belangrijkste boodschappen en functies van de website markeert en ondersteunt.

8. Maak je website mobielvriendelijk

Omdat steeds meer mensen mobiel surfen, is het belangrijk dat je website vlot werkt op een tablet en smartphone. Bij een mobielvriendelijk design past de layout van de site zich aan aan de grootte van het scherm van de bezoeker. Een goed toegepast responsive design garandeert op elk apparaat een optimale gebruikerservaring.

Naast de gebruiksvriendelijkheid verhoog je tevens de waardering van Google.

9. Zorg voor eenvoudige en duidelijke navigatie

Een goede sitenavigatie zorgt ervoor dat bezoekers gemakkelijker en snel de gewenste informatie vinden. Dankzij een duidelijke navigatie kunnen zoekmachines je website beter indexeren.

10. Gebruik duidelijke call to actions (CTA’s)

Neem je potentiële klanten bij de hand en overhaal ze om een bepaalde handeling te doen: bv aankopen van een product, downloaden van een brochure, maken van een afspraak.

Het doel van jouw website is de basis voor een goede call to action (zie punt 1)

11. Zorg voor laagdrempeligheid

De ‘Over ons’-pagina is één van de meest bezochte pagina’s op websites. Je bezoekers willen graag weten wie er achter jouw website zit. Jezelf voorstellen geeft vertrouwen en zorgt ervoor dat je bezoekers sneller klant worden.

Als je wil dat je bezoekers een contactformulier invullen, maak dit formulier dan zo kort mogelijk.

12. Zorg regelmatig voor nieuwe en interessante content

Wat heb je te bieden? Wat is jouw meerwaarde? Waarom moeten mensen bij jou klant worden? Allemaal concrete vragen waarop bezoekers graag een antwoord willen.

Content is king. Actualiseer regelmatig de inhoud van je website met relevante inhoud. Dit trekt (nieuwe) bezoekers aan en zorgt voor autoriteit in jouw vakgebied. Bovendien geeft Google een hogere score aan websites met actuele en interessante informatie.

Start een blogpagina en deel jouw kennis en expertise. Dat komt goed over bij bezoekers en je website zal beter scoren in de zoekresultaten.

13. Zorg voor een goede error 404-pagina

Wanneer een externe of interne link niet (meer) bestaat, of wanneer een verkeerde URL wordt ingevoerd in de adresbalk, komt de bezoeker uit op een pagina met foutmelding 404. Dit is niet alleen nefast voor de gebruikerservaring van je websitebezoekers maar je loopt tevens het risico dat dit schadelijk is voor jouw ranking in de zoekmachines.

Het is daarom belangrijk dat je een bezoeker die terecht komt op een pagina die niet meer bestaat, vriendelijk opvangt middels een goede 404-pagina. Dit verhoogt de gebruikerservaring en zorgt voor minder verlies van bezoekers.

Voorbeeld 404-pagina van Creavolta: www.creavolta.be/404-page/

14. Installeer een zoekfunctie binnen je website

Een zoekfunctie helpt bezoekers om snel de gewenste informatie te vinden. Een bijkomend voordeel is dat je de zoekfunctie kan integreren in Google Analytics. Hierdoor kan je perfect nagaan welke zoektermen bezoekers intypen. Dit is zeer interessante informatie om jouw website verder te optimaliseren. Zo kan je bv een nieuwe pagina aanmaken voor een veel gebruikte zoekterm.

15. Voeg een sitemap toe

Een sitemap is een overzicht van (praktisch) alle webpagina’s binnen een website. De sitemap is een aanvulling op de klassieke navigatie binnen een website.

Een sitemap helpt zoekmachines om je website optimaal te doorzoeken.

16. Beveilig je website tegen hack-aanvallen

Ook hier geldt: voorkomen is beter dan genezen. Een slecht beveiligde website kan zeer zware gevolgen hebben. Bespaar jezelf en jouw business veel miserie:

✔︎ neem regelmatig een back-up

✔︎ installeer een SSL-certificaat

✔︎ werk je website (CMS, thema’s, plugins,… ) steeds bij naar de meest recente versie

✔︎ installeer een beveiligings-plugin

✔︎ zorg voor een afgeschermde loginpagina

✔︎ zorg voor een goede gebruikersnaam en een sterk wachtwoord

✔︎ limiteer het aantal loginpogingen.

17. Meten is weten

De resultaten van een website zijn perfect meetbaar. Een juiste analyse van je website zorgt voor nuttige informatie waarmee je jouw website kan verbeteren. Door dit systematisch te doen, zal het rendement verhogen.

18. Maak gebruik van testimonials en reviews

Getuigenissen van tevreden klanten vormen een krachtig promotiemiddel op je website. Bezoekers laten zich vaak overtuigen door positieve testimonials en reviews.

19. Maak een FAQ pagina

Een FAQ-pagina geeft een antwoord op de meest voorkomende vragen. Het geeft websitebezoekers een goed gevoel en vermijdt onnodige vragen per e-mail/telefoon.

 

Wanneer je al deze aandachtspunten toepast, zal je website gegarandeerd betere resultaten opleveren.

Voor hulp of meer tips: aarzel niet om ons te contacteren, wij helpen je graag verder!

Deel dit artikel

Share on facebook
delen
Share on twitter
delen
Share on linkedin
delen
Share on email
E-mail
Geert Volkaerts

Geert Volkaerts

Geert Volkaerts is zaakvoerder van Creavolta. Hij helpt ondernemers om meer rendement te behalen uit hun digitale marketingactiviteiten zodat ze beter worden gevonden en meer omzet realiseren.