Creavolta-meest-gemaakte-fouten-op-sociale-media
Geert Volkaerts

Geert Volkaerts

De 13 meest gemaakte fouten op sociale media

De mogelijkheden én voordelen van sociale media marketing zijn énorm: grotere naamsbekendheid, meer websitebezoekers, hoger rendement,…

Helaas worden deze kansen niet optimaal benut en blijven resultaten vaak uit… Of nog erger: een foutieve inzet van sociale media heeft negatieve gevolgen voor de reputatie van het bedrijf/merk in kwestie.

Aanwezig zijn op sociale media is een no-brainer. Maar dit is slechts een eerste stap, het is erg belangrijk dat je deze kanalen op de juiste manier hanteert. Wil je als ondernemer sociale media gebruiken, doe het dan meteen goed!

Hieronder volgt een opsomming van de 13 meest gemaakte fouten op sociale media. Herken je de vermelde fouten? Onderneem dan meteen actie!

# Geen strategie / plan

Bezint eer je begint…

Ondernemers zien sociale media vaak als een verplichting en gaan aan de slag zonder een plan. Ze posten maar wat berichten terwijl het weinig of niets oplevert. Dit kost enorm veel (dure en verloren) tijd. Sociale media zijn echter geen doel op zich maar een middel om je bedrijfsdoel(en) te bereiken.

Bepaal dus een duidelijke strategie met meetbare doelen, de juiste doelgroep(en) en de geschikte kanalen.

Een sociale media strategie bestaat minimaal uit volgende stappen:

  1. bepaal doel(en)
  2. bepaal boodschap (wat)
  3. definieer doelgroep(en) (wie)
  4. bepaal kanalen (hoe)
  5. maak een (content)plan (wanneer)
  6. evalueer en stuur bij.

Investeren in een duidelijke strategie zal leiden tot veel meer online zichtbaarheid en betrokkenheid.

# Profielen niet aangemaakt

Indien je voor je zaak/merk geen profielen hebt aangemaakt, loop je het risico dat iemand anders dat in jou plaats doet. Wat doe je dan?

Claim dus tijdig de juiste profielen op sociale media. Wie het eerst komt, het eerst maalt.

# Een onvolledig profiel

Ondernemers maken profielen aan maar besteden onvoldoende aandacht aan de vorm en inhoud.

Niets is zo slordig dan een ontbrekende omslagfoto, een onduidelijk logo, een fout telefoonnummer, een link die niet werkt, …

Denk eraan: you never get a second chance to make a first impression. So you better get it right. Benut daarom alle beschikbare mogelijkheden om een eerste indruk te maken die nog lang blijft nazinderen.

# Geen duidelijke boodschap

Vaak ontbreekt er ook een call-to-action-button die duidelijk weergeeft welke actie de bezoeker moet ondernemen.

Een duidelijke call-to-action is nu éénmaal belangrijk om de gewenste doelen te bereiken. Help dus je bezoekers een beetje en vertel ze wat ze moeten doen.

# Overal en nergens

Succesvol ondernemen betekent ook keuzes maken. Beter één kanaal perfect beheren dan alle kanalen maar half opvolgen. Less is more.

Het is beter om de sociale media uit te kiezen die het meest worden gebruikt door je doelgroep. Leg de focus op deze kanalen en zorg voor goede content en een goede opvolging.

# Geen continuïteit

Vaak is er geen continuïteit, noch in frequentie, noch in de consistentie van de boodschap.

Maak gebruik van een contentkalender en zorg voor een uniforme boodschap. Op de meeste kanalen kan je posts inplannen zodat ze op een bepaalde datum verschijnen.

Social media marketing vergt tijd, bekijk eventueel welke activiteiten je kan uitbesteden.

# Zoveel mogelijk 'likes' verzamelen

Sommige ondernemers hebben als enige doel het verzamelen van zoveel mogelijk ‘likes’. Ze gaan er ten onrechte vanuit dat ze met het posten van een Facebook-bericht iedereen bereiken die ooit hun pagina heeft ‘geliked’. Helaas… slechts 5% van al je Facebook-‘vind-ik-leuks’ krijgen je bericht daadwerkelijk te zien.

Indien mensen je bericht ‘liken’, is het ook gedeeltelijk in zijn/haar netwerk te zien. Het bereik kan dus groter zijn dan de vermelde 5%. De kwaliteit van je volgers is belangrijker dan de kwantiteit.

‘Vind-ik-leuks’ hebben dus slechts een beperkte waarde, maar ‘reacties’ en ‘delen’ zijn wel zeer effectief.

# Op alle kanalen dezelfde inhoud plaatsen

Sociale media worden vaak als één medium gezien. Ondernemers posten vaak éénzelfde bericht op al hun kanalen. Dit werkt meestal contraproductief want mensen kiezen juist voor specifieke platformen, omdat ze daar een bepaald type content verwachten.

De verschillende sociale media hebben elk eigen eigenschappen, mogelijkheden, gebruik, voordelen en nadelen. Benut ze dan ook gericht.

Denk na over je doelgroep(en) en wat er bij hen leeft. Pas je boodschap én je kanaal hieraan aan.

# Té commercieel gericht

Het gebruik van sociale media is gericht op het maken van persoonlijke connecties. Het plaatsen van alleen maar commerciële boodschappen op sociale media wordt daarom snel ervaren als opdringerig en commercieel.

Op sociale media gaat het niet echt over ROI (Return On Investment) maar eerder over ROE (Return On Engagement) en ROA (Return On Attention).

Zet sociale media daarom op een slimme manier in (remember: belang strategie) om de relatie met je doelgroep(en) te onderhouden. Dit kan je doen door het delen van relevante en interessante artikels, het geven van oplossingen voor problemen, het verschaffen van nuttige informatie, het subtiel gebruik van humor,….

Als je deze berichten periodiek (remember: contentplan) plaatst, laat je je doelgroep(en) ervaren dat je bedrijf op een actieve manier online aanwezig is en continue de dialoog wil aangaan. Het bewustzijn voor je bedrijf/merk verhoogt en je bouwt vertrouwen op binnen je doelgroep(en).

# Niet luisteren

Eén van de meest gemaakte fouten is mensen overspoelen met een éénrichtingsstroom van berichten en steeds maar over je eigen business praten.

Sociale media draaien rond interactie en het bouwen en versterken van relaties. Net als in de echte wereld raken mensen pas betrokken als je naar ze luistert.

Luister en ontvang nuttige feedback van de doelgroep(en): is/zijn je doelgroep(en) tevreden? Hebben ze vragen? Geven ze bruikbare feedback

Gebruik deze waardevolle informatie om je sociale media-effectiviteit te verbeteren.

# Niet reageren op negatieve commentaar

Negatieve reacties op sociale media zijn nu eenmaal onvermijdelijk. Niet reageren of de reactie verwijderen, is absoluut not-done. Reageer snel, blijf vriendelijk en tracht het probleem op te lossen. Grijp deze kans en maak er iets positiefs van.

# Alles zelf willen doen

Een gekende fout is om alles zelf te doen, in plaats van een expert in te inschakelen.

Sociale media marketing vereist bepaalde vaardigheden en een specifieke expertise, wat een groot effect heeft op het behalen van succes.

Ondernemers die tijdrovende of gespecialiseerde taken uitbesteden, kunnen zich volledig focussen op hun hoofdactiviteiten, de zaken waar ze écht goed in zijn en meer rendement behalen.

Een specialist in dienst nemen is voor kleine zelfstandigen en KMO’s meestal te duur. Door het uitbesteden van het beheer van hun website/online marketing besparen ze veel tijd, geld en zorgen.

# Niet meten, dus ook niet weten

Indien je niet weet wat er gebeurt, ben je eigenlijk stuurloos bezig. Een gemiste kans op meer online resultaat!

Om de resultaten van je marketinginspanningen te meten, kan je gebruik te maken van Google Analytics, Facebook statistieken, Twitter Analytics.

✔︎ Zet je vandaag sociale media nog niet in als communicatiekanaal?

✔︎ Bent je nog niet vertrouwd met de enorme mogelijkheden van sociale media?

✔︎ Heb je geen idee hoe je sociale media kan inzetten om je doelen te realiseren?

✔︎ Ben je al actief op verschillende sociale mediakanalen maar ervaar je dat dit vooral veel tijd kost?

✔︎ Heb je het gevoel dat je te weinig zichtbare resultaten boekt?

✔︎ Wil je graag hulp bij het bepalen van je strategie?

Creavolta kan je ondersteunen door een aantal taken volledig of gedeeltelijk over te nemen.

Contacteer ons volledig vrijblijvend en we bekijken samen wat we voor jou kunnen betekenen.

Deel dit artikel

Share on facebook
delen
Share on twitter
delen
Share on linkedin
delen
Share on email
E-mail
Geert Volkaerts

Geert Volkaerts

Geert Volkaerts is zaakvoerder van Creavolta. Hij helpt ondernemers om meer rendement te behalen uit hun digitale marketingactiviteiten zodat ze beter worden gevonden en meer omzet realiseren.