Creavolta-webdesign-online-marketing-webdesigner-kiezen
Geert Volkaerts

Geert Volkaerts

Hoe de ideale webdesigner kiezen?

Op deze vraag probeerden reeds velen een antwoord te geven. Op het internet zijn dan ook tal van goede, en minder goede, tips te vinden. Graag doe ook ik een poging om je op weg te zetten naar de juiste keuze in jouw zoektocht naar een webdesignbureau dat perfect bij jou én jouw zaak past.

Na het lezen van onderstaande tekst kan je alvast oordelen of ik met Creavolta voldoe? 😉

Wie nood heeft aan een goede website of webshop moet hierover even goed nadenken. De keuze van de ideale partner moet dan ook doordacht gemaakt worden. Meerdere vragen hebben een antwoord nodig alvorens definitief in zee te gaan met welke webbouwer dan ook. Kwaliteit en service staan voorop bij jouw uiteindelijke keuze. Goedkoop is dikwijls duurkoop en ja … jouw investering moet zich in de toekomst dubbel en dik terugbetalen. Rendement is noodzakelijk voor jouw onderneming, toch?

Heb ik nood een professionele webbouwer? Aan jou de keuze.

Stel dat je nichtje haar vrije tijd besteedt aan het creëren van websites. Natuurlijk kan je haar vragen om ook jouw website te bouwen. Het resultaat zal wellicht mooi, modern en betaalbaar zijn. Op termijn is dit mogelijk niet de beste keuze. Ervaren webdesigners bieden toch wel dat ietsje meer qua kwaliteit, gebruiksvriendelijkheid, mobielvriendelijkheid, mogelijkheden, veiligheid, …

De vraagt blijft: welke webdesigner kies ik dan?

  • STAP 1 - DOORSNUFFEL HET INTERNET

Met enkele eenvoudige zoektermen kan je zeker een lijstje van webdesignbureaus en webbouwers op je scherm toveren. Ondernemers die je enige vorm van digitale ontzorging aanbieden zijn er in overvloed. We weten ondertussen dat de eerste in de rij niet noodzakelijk de interessantste is maar het mogelijk wel slimmer heeft aangepakt om beter vindbaar te zijn. Kijk dus iets verder dan je neus lang is en wees kritisch.

  • STAP 2 - MAAK EEN EERSTE SELECTIE

Maak nu een eerste shortlist van webdesignbureaus die je beter wil leren kennen en ga hierbij op zoek naar antwoorden op de volgende vragen:

1. Heeft het webdesignbureau voldoende ervaring en spreken jullie dezelfde taal?

Met het bekijken van de website van het webdesignbureau kom je al heel veel te weten. Wanneer je overvallen wordt met moeilijke woorden en onduidelijke termen zou ik zeker nog eens wat andere kandidaten opzoeken. Een klare, duidelijke en voor iedereen verstaanbare taal is noodzakelijk om samen goede afspraken te maken. Misschien is er een A-Z-index.

Zie je op de website ook een portfolio van het bedrijf of wordt er verwezen naar referenties? Prima! Bedenk wel steeds dat deze informatie soms wat ‘gekleurd’ kan zijn en mogelijk in het voordeel van het webdesignbureau is geschreven. Waarom niet eens een referentie opbellen of contacteren? Misschien kan je ook even kijken hoelang het bureau reeds actief is? Soms, maar niet altijd, heeft een ervaren vakman net dat ietsje meer te bieden.

2. Welke informatie lees je? Ben je verrast vanaf de eerste oogopslag?

Hopelijk vind je op de website van de webdesigner al wat antwoorden op je eerste vragen? Als websitebouwer zou het toch zo moeten zijn dat de eigen webpagina in het oog springt. Het is als het ware zijn visitekaartje. Voel je iets? Noteer deze kandidaat dan alvast op je lijstje!

  • STAP 3 - NEEM CONTACT OP MET DE KANDIDATEN EN HOUD ONDERSTAANDE IN GEDACHTEN

Je kan via e-mail een eventuele zakenpartner contacteren. Toch verkies ik een rechtstreeks telefonisch gesprek. Zo kan je meteen voelen of de eerste klik aanwezig is. Zoals gezegd, zal ook je (buik)gevoel bepalen met wie je wil en zal samenwerken in de toekomst. Na dit gesprek kan je je keuzelijst herleiden en verfijnen. De ultieme keuze maak je later na een persoonlijke gesprek.

Houd tijdens je telefoongesprek rekening met onderstaande tips:

1. Uiteraard bepaal jij mee hoe jouw website er moet uitzien. Maar wat is de taak van de webdesigner dan?

Over hoe je webstek er moet uitzien, heb jij natuurlijk al lang gedroomd. In gedachten staat alles bij jou al op punt. Natuurlijk komt er heel wat meer bij kijken. Aan de hand van jouw verhaal moet een goede webbouwer perfect kunnen inschatten wat je verlangt. Samen overleggen, wikken en wegen dus. Het webdesignbureau moet samen met jou op weg gaan. Meedenken in jouw plaats dus én vooruit denken met hetzelfde doel voor ogen. Vraag dus zeker naar de werkwijze die gevolgd wordt vanaf de start van de samenwerking tot lang na het opleveren van het eindproduct.

Zo behoren ook regelmatige evaluaties van de website en het bespreken van eventuele bijsturingen tot het takenpakket van de webdesigner.

Professionele bijstand vooraf, kwaliteit onderweg en service na verkoop moeten dé troeven zijn van jouw toekomstige partner.

2. Natuurlijk word én blijf jij de énige eigenaar van het eindresultaat én van de inhoud. Toch?

Veel webbouwers gebruiken vaak moeilijke woorden en termen om dit onderwerp uit te leggen. Ik probeer het eenvoudig te houden. Wat gebeurt er met de website wanneer de samenwerking met je webdesigner stopt, om welke reden dan ook? Wie bepaalt welke informatie op de website verschijnt en op welk moment? Wie zorgt voor de juiste illustraties bij de juiste teksten? Wie zorgt voor de noodzakelijke technische updates? Op al deze vragen is het antwoord eenvoudig: jij!

Vraag daarom zeker naar de eigendomsrechten van je website en naar een eenvoudig systeem (open source software) om deze te creëren. Anderen én jijzelf moeten op een gebruiksvriendelijke manier inhoud kunnen aanpassen of lay-out kunnen wijzigen. Op deze manier blijf jij eigenaar van je product en houd je de touwtjes in handen. Een website laten maken is een investering, maar als je niet de rechten bezit op je site kan je dit in de toekomst mogelijks zuur opbreken

3. Hoe ziet het totale prijskaartje eruit?

De kostprijs van uw website is uiteraard belangrijk. Sommige bureaus werken met een vaste, éénmalige kost maar rekenen achteraf een maandelijkse bijdrage aan onder de vorm van een onderhoudscontract of abonnement. Dit kan de totale prijs aardig doen oplopen. Als ondernemer wil jij niet voor verrassingen komen te staan en daarom vraag je dus naar een transparant overzicht van het kostenplaatje. Aan jou om de juiste prijs-kwaliteitsverhouding te ontdekken. Betaalbaar webdesign met de focus op resultaat en rendement moet immers het streefdoel blijven.

Maar ook de webbouwer wil over jou het een en ander te weten komen. Hopelijk toch! Welke vragen kan je verwachten?

4. Wat is het doel van je website

Natuurlijk heb jij reeds nagedacht over deze vraag. Voor elke onderneming gelden enkele algemene doch belangrijke website-eigenschappen. Ik ga ervan uit dat onderstaande termen op jouw verlanglijstje staan:

  • hoeveel bedraagt de laadtijd van mijn website?
  • is mijn website veilig?
  • vinden de bezoekers mijn website duidelijke en zijn de navigatiemogelijkheden eenvoudig genoeg?
  • kunnen bezoekers mijn website goed bekijken op hun mobiele toestellen?
  • voldoet mijn website aan de privacywetgeving?
  • ben ik met mijn website goed vindbaar in de zoekmachines? (SEO)

Meer specifieke vereisten hangen dan weer van jezelf af en zijn net dat tikkeltje anders dan bij andere bedrijven.

  • wil je louter een informatieve website?
  • maak je gebruik van een webshop of bestelmogelijkheid?
  • wil je graag een chatfunctie?`
  • welke call-to-action-buttons wens je?

In elk geval probeer je aan de webbouwer zoveel mogelijk informatie te geven over hoe jouw gedroomde webstek eruit zal zien. Een gedreven webdesignbureau zal hiermee aan de slag gaan en samen met jou de mogelijkheden uitwerken.

Uiteindelijk beslis jij zelf wat het eindresultaat zal zijn. Een unieke, aantrekkelijke website met een persoonlijke touch moet de betrachting worden. Geen voorgekauwde lay-out of kant-en-klare standaard sjablonen dus.

5. Ken je de doelgroep die je wil bereiken?

Afhankelijk van de activiteiten heb jij natuurlijk een idee van de mensen die je wil bereiken. Een goede webdesigner houdt hiermee graag rekening. De lay-out, het kleurenpallet of de gebruiksmogelijkheden van de website worden vaak afgestemd op de te verwachten bezoekers en hun interesses. Denk dus als opdrachtgever goed na over de informatie die je hierover geeft. Het zal je sowieso meer bezoekers opleveren die iets langer blijven hangen op jouw webpagina.

  • STAP 4 - MAAK EEN PERSOONLIJKE AFSPRAAK

Na het telefonisch contact heb je sowieso al een beter zicht op de kandidaten waarmee je verder wil onderhandelen. Herlees je shortlist en selecteer een beperkt aantal bureaus die in aanmerking komen.

Weet dat je tijdens een gesprek al het vorige opnieuw wil en zal overlopen, eventueel aangevuld met nieuwe inzichten en bijkomende vragen. Het gevoel moet goed zitten, de klik moet er zijn. De webbouwer weet ook dat hij/zij op veel vragen een passend, kwalitatief antwoord moet bieden tegen een aanvaardbare prijs. Jij blijft de eventuele opdrachtgever voor hem en dus hebt jij nog steeds de touwtjes in handen. Laat je tijdens het gesprek leiden door de ervaring, het enthousiasme en de vakkennis van de webdesigner en geef duidelijk aan wat je wensen zijn voor wat het eindresultaat betreft. Zorg er in elk geval voor de al je vragen worden beantwoord.

Ik kom graag nog terug op het begin van deze blog. Ben ik met Creavolta uw ideale partner? Het zou in elk geval fijn zijn!

Geert Volkaerts
digitale ontzorger

Deel dit artikel

Share on facebook
delen
Share on twitter
delen
Share on linkedin
delen
Share on email
E-mail
Geert Volkaerts

Geert Volkaerts

Geert Volkaerts is zaakvoerder van Creavolta. Hij helpt ondernemers om meer rendement te behalen uit hun digitale marketingactiviteiten zodat ze beter worden gevonden en meer omzet realiseren.