Creavolta-welke-sociale-mediakanalen-kiezen
Geert Volkaerts

Geert Volkaerts

Op welke sociale media moet ik met mijn bedrijf aanwezig zijn?

Alle communicatiespecialisten zijn het erover eens dat de coronacrisis ervoor zorgt dat de digitale communicatie piekt als nooit tevoren. Bedrijven beseffen dat ze meer dan ooit moeten inzetten op sociale media om zo zichtbaar mogelijk te blijven, hun business voortdurend inspiratie en zuurstof te geven èn hun concurrentie een stapje voor te blijven. Maar waar begin je, waar moet je aanwezig zijn en wat moet je communiceren?

Stijgers en dalers

Facebook, Twitter, LinkedIn, Youtube, Instagram, Flickr, FourSquare, SnapChat, Whatsapp, TikTok,… Zie jij door de bomen het bos nog? Want ook in het razendsnelle digitale gebeuren zijn er trends: er komen kanalen bij, sociale media stijgen of dalen in populariteit… Dit is het procentueel maandelijks gebruik van de Vlaming in 2019 (bron: Imec): Youtube: 66%, Facebook: 78%, Whatsapp: 72%, Facebook Messenger: 69%, Instagram: 44%, LinkedIn: 24%, Snapchat: 15% (met een sterke stijging in de leeftijdscategorie 16-24j), TikTok: 3% maar een sterk rijzende ster aan het sociale media firmament! Opvallend is ook dat sociale media – in tegenstelling tot wat over het algemeen gedacht wordt – sterk groeien bij een ouder publiek. Pas na de coronacrisis zal duidelijk worden hoe de kaarten van de sociale media door elkaar geschud zullen zijn.

Hoe dan ook: om duidelijk te maken hoe belangrijk sociale media zijn voor de gemiddelde Vlaming nog een paar cijfers: het aantal Vlamingen dat maandelijks minstens één sociaal netwerk gebruikt is in 2019 gestegen van 87% naar 91%. Sociale media winnen dus nog steeds terrein, zowel in diversiteit als intensiteit. Elke dag raken gebruikers van sociale media meer vertrouwd met nieuwe formats, een oprukkende beeldcultuur en influencers/bloggers. Trouwens: 6% van Vlaanderen ziet zichzelf als een influencer en 31% volgt influencers. Instagram is het platform waarop mensen het vaakst influencers volgen, en zich daar ook door laten beïnvloeden. En 33% van de Vlamingen verklaart dat ze al eens door sociale media zijn aangezet om een product te kopen, en 20% wil zelfs een product leren kennen wanneer een influencer het aanbeveelt.

Shop till you drop?

Belangrijk om weten, is de rechtstreekse relatie tussen sociale media en koopgedrag; online shoppen is vandaag voor iedereen een gewoonte, ook voor oudere leeftijdsgroepen: uit onderzoek blijkt dat 55% minstens maandelijks iets online koopt en het aantal Vlamingen dat met online shoppen vertrouwd is, steeg in 2019 naar 89%. De Vlaming is meer dan positief over het online shoppen en beschouwt dat ook als veilig (60% van de ondervraagden), 60% vindt dat ze op het internet meer keuze hebben, 68% vindt dat shoppen via erkende platformen gemakkelijker is… Voor meer dan de helft van de Vlamingen vertaalde de opgedane ervaring zich intussen ook in een gewoonte. Deze stijgende keuze is bij alle leeftijdsgroepen te zien, ook bij de oudere Vlamingen. De meeste Vlamingen zien voordelen als gemak (68%), veiligheid (60%) en meer keuze (60%) in het online shoppen.

Maak een plan

Kiezen voor sociale media om je producten of je diensten aan de man of vrouw te brengen dus? Hoe begin je eraan en weet je zeker dat je die belangrijke boot niet mist… Want één ding is duidelijk: als je start met communicatie op sociale media, moet je dat meteen goed doen en als je er eenmaal mee begint, kun je niet meer stoppen… want dat zou onherstelbaar imago verlies betekenen voor je bedrijf en afbreuk doen aan de uitstraling van je producten.

Maak daarom ook beslist een contentplan: wat – waar – wanneer. Structuur staat aan de basis van jouw succes op social media. Wees consequent en breng variatie aan op je social media platforms. Met een sterke strategie bereik je precies de mensen die jij als klant wilt.

Lees hier hoe de 5 W’s (waarom, Wie, Wat, Waar en Wanneer) jou kunnen helpen bij het opstellen van een contentstrategie.

Kwaliteit primeert

Maar voortdurend allerlei interessants posts, blogs schrijven, filmpjes maken, het is allemaal heel tijdrovend en het mag niet naar amateurisme ruiken. Toon duidelijk jouw meerwaarde voor de (potentiële) klant. Maak gebruik van kwalitatieve foto’s of video’s die de gebruiker meteen in de sfeer van je verhaal brengen. Wees vooral jezelf en authentiek, zeker op social media platforms wordt een persoonlijk tintje gewaardeerd.

Kies voor een specialist!

Een laatste advies: geef de communicatie over je bedrijf via sociale media in handen van een specialist! Die kan samen met jou een duidelijk communicatieplan opstellen en uitrollen op de sociale media die voor jou van betekenis zijn en waarmee je optimaal in beeld komt én blijft.

Schrijf je zelf toch graag een blog over het wel en wee van je bedrijf, de ontwikkeling van nieuwe producten? Houd het kort en krachtig: het informatie-aanbod op sociale media is enorm groot en de aandacht van de potentiële klant verslapt al na enkele seconden als je de info niet spannend genoeg maakt.

Kortom: gebruik maken van social media is een geweldige manier om te communiceren met je (toekomstige) klanten.

Creavolta biedt toegevoegde waarde aan jouw doelgroep en optimaliseert jouw sociale mediakanalen.

Deel dit artikel

Share on facebook
delen
Share on twitter
delen
Share on linkedin
delen
Share on email
E-mail
Geert Volkaerts

Geert Volkaerts

Geert Volkaerts is zaakvoerder van Creavolta. Hij helpt ondernemers om meer rendement te behalen uit hun digitale marketingactiviteiten zodat ze beter worden gevonden en meer omzet realiseren.