Creavolta-webdesign-online-marketing-corona-crisis-kansen
Geert Volkaerts

Geert Volkaerts

Van corona-crisis naar kansen

Aan elke crisis komt een einde. Een crisis is ernstig, ja, dat is waar. Het komt vaak onverwacht, dat klopt, maar het is ook een visvijver vol kansen, een uitnodiging om je creativiteit maximaal uit te spelen. Hoe onvoorspelbaar de uitkomst van de crisis ook zal zijn, één ding is zeker: het internet komt als grote winnaar uit de bus, als het ultieme communicatiemiddel tussen mensen op een moment dat er geen ander menselijk contact mogelijk is. Maak van het internet dus je bondgenoot en lees hier wat je zelf kunt doen om je concurrentiepositie nog voor het einde van de crisis te versterken, je duidelijker te profileren in de markt, je business te boosten zodra je straks er weer 100% voor kunt gaan…

Blijf op de hoogte en blijf positief

Volg via alle media wat er gebeurt zodat je weet wanneer je weer uit de startblokken mag/kunt schieten. Er zijn tal van officiële en betrouwbare bronnen die je uur na uur op de hoogte houden van de evolutie. Een plan opstellen met acties, evenementen, infosessies, opendeurdagen, enz. dat je maar hoeft uit te rollen als de overheid het licht op groen zet, is een prima hulpmiddel. Zo ben je voorbereid en heb je een neuslengte voor op je concullega’s. Bekijk een crisis ook als iets positiefs: beschouw het als een ingeduwde pauzeknop die je de kans geeft om even afstand te nemen. Om ànders naar je bedrijf of activiteit te kijken, die kritisch onder de loep te houden en te evalueren. Wat kan er beter, wat moet er beter? Waar is het in het verleden weleens misgegaan? Wat zijn je zwaktes en je sterktes? Lijst ze op en kijk waar je iets aan kunt veranderen. En gebruik je creativiteit: klanten worden dagelijks gebombardeerd met informatie. Maak het verschil door creatief en ludiek te zijn, denk eens out of the box, wees origineel…

Communicatie van A tot Z

Ook je klanten zijn tijdens de crisis onderhevig geweest aan onzekerheden en onduidelijkheid. Alle communicatiekanalen naar de klant openhouden is daarom essentieel want transparantie en duidelijkheid helpen om het klantenvertrouwen te winnen en te houden. Via je website kun je informatie over je bedrijf en een nieuwe post-crisis doorstart met je klanten delen. Maar maak ook gebruik van alle sociale media (Facebook, Instagram, LinkedIn,…) om liefst dagelijks helder en duidelijk te communiceren over je plannen na de crisis: nieuwe productontwikkeling, speciale acties/kortingen, nieuwe leverings- of betalingsvoorwaarden; interessante weetjes over je producten…

Online evenementen

Een online enquête om rechtstreeks met je klanten in contact te blijven? Een webinar, live info sessies, interessante filmpjes? Deel proactief informatie met je klanten. Het is immers veel moeilijker om een nieuwe klant te maken dan een bestaande klant te houden. Bereid je voor op vragen en verzoeken van klanten, zodat je snel kunt reageren en transparant kunt zijn.

En wat zijn de meest gestelde vragen van jouw klanten? Stel eens een lijst op en vraag je af hoe jouw bedrijf doeltreffend en duidelijk reageert op die vragen? Train deze antwoorden met je personeel of helpdesk zodat zij – als de telefoon na de crisis ineens roodgloeiend staat – met kant en klare oplossingen kunnen komen en klanten niet van een kale kermis thuiskomen.

Denk er ook over om sjablonen op te stellen voor je e-mails of stel automatische antwoorden in met informatie waar je klanten waarschijnlijk naar op zoek zijn. Leg gratis en in real time contact met je klanten via chatberichten op Instagram Direct, Messenger of door een WhatsApp Business-profiel te maken.

Perfecte klantendienst

Zit een zending met jouw producten nog ergens ter wereld vast? Ben je niet zeker van de levertermijn? Ben je nog op zoek naar een andere leverancier? Kun je nog wel beroep doen op dezelfde transporteur van voor de crisis? Werden de stalen van die nieuwe leverancier naar behoren getest? Beloof je klanten niets wat je niet kunt waarmaken inzake levertijd, kwaliteit van het product, de juiste prijs enz. voor je helemaal zeker van je zaak bent. Helderheid en transparantie zorgen voor klantentrouw. De crisis zal ook ongetwijfeld de kaarten op de markt die je voor de crisis kende, grondig door elkaar schudden: het is niet denkbeeldig dat we af zullen stappen van het principe dat “wat van ver komt, beter is”…

Overtuigd van de kansen die een crisis biedt? Hulp of advies nodig bij het opstellen van een actieplan? Neem gerust vrijblijvend contact op.

Deel dit artikel

Share on facebook
delen
Share on twitter
delen
Share on linkedin
delen
Share on email
E-mail
Geert Volkaerts

Geert Volkaerts

Geert Volkaerts is zaakvoerder van Creavolta. Hij helpt ondernemers om meer rendement te behalen uit hun digitale marketingactiviteiten zodat ze beter worden gevonden en meer omzet realiseren.