Creavolta-voorkom-verlies-ranking-google
Geert Volkaerts

Geert Volkaerts

Voorkom het verlies van je ranking in Google

Wanneer je een nieuwe website lanceert, loop je het risico om je opgebouwde posities in de zoekmachines (Google, Bing,…) te verliezen. Indien dit effectief gebeurt, moet je je ranking weer helemaal van nul opbouwen. Zonde: want niet (meer) gevonden worden = minder klanten…

Ik stel in de praktijk vast dat dit helaas nog (te) vaak het geval is, zelfs indien de websites in kwestie werden gebouwd door professionele webdesigners.

Hetzelfde probleem/risico doet zich trouwens ook voor wanneer je van url (webadres) verandert, je de websitestructuur aanpast (en dus de url’s) of een volledig nieuw domein (bv omdat je een nieuwe bedrijfsnaam hebt) lanceert.

In alle bovenstaande gevallen wijzig je het webadres waardoor de zoekmachines je niet meer kunnen vinden. En zo zak je in de ranking of verdwijn je zelfs uit de zoekresultaten. Na verloop van tijd zal Google jouw website wel weer vinden en indexeren, maar je start opnieuw vanaf nul. Dat wil je voorkomen, toch?

Wees dus goed voorbereid wanneer je één van deze wijzigingen wil aanbrengen. Of vraag deskundig advies.

Creavolta zorgt er steeds voor dat je bestaande ranking in de zoekmachines wordt behouden. Dankzij onze professionele aanpak loop je geen risico om de zoekwaarde van je url’s bij Google te verliezen, én om geen bezoekers te verliezen.

Webpagina’s bouwen een bepaalde autoriteit (leeftijd, populariteit, kwaliteit/relevantie van de inhoud, link-juice (waarde die je ontvangt wanneer een andere website naar jouw pagina doorlinkt),…) op bij zoekmachines. Deze elementen zijn belangrijke indicatoren bij het bepalen van de posities in zoekmachines.

Stel 301-redirects in

Om je huidige posities in de zoekmachines niet verloren te laten gaan, moet je de opgebouwde waardering meeverhuizen. Dit kan bv middels een technisch verhuisbericht, bv een 301-redirect.

Met een 301-redirect geef je aan dat de pagina die wordt bezocht, is verhuisd naar een nieuw (web)adres en stuur je de bezoeker automatisch door naar het nieuwe adres. Google zal de oude url dan uit zijn index verwijderen en vervangen door de nieuwe.

Kan ik niet gewoon alle oude url’s doorverwijzen naar mijn nieuwe homepagina?

Dat doe je beter niet want link-juice en pagina-autoriteit worden enkel doorgegeven indien de inhoud van de nieuwe pagina relevant is met de inhoud van de oude pagina. Je kan er best naar streven om je oude webpagina’s om te leiden naar nieuwe, soortgelijke pagina’s.

Besteed extra aandacht aan de interne links

Interne links en een goede interne linkstructuur dragen bij aan je vindbaarheid in Google. Als je nieuwe website een geheel andere url-structuur krijgt, werken de oude interne links niet meer. Kijk dus zeker deze links na.

Bewaar zoveel mogelijk je oude url-structuur

Idealiter bewaar je dezelfde url-structuur maar in de praktijk lukt dit meestal niet. Profiteer toch maximaal van de bestaande ranking door de oude url-structuur  zoveel mogelijk te bewaren.

Voor hulp of meer tips: aarzel niet om ons te contacteren, wij helpen je met plezier verder!

Deel dit artikel

Share on facebook
delen
Share on twitter
delen
Share on linkedin
delen
Share on email
E-mail
Geert Volkaerts

Geert Volkaerts

Geert Volkaerts is zaakvoerder van Creavolta. Hij helpt ondernemers om meer rendement te behalen uit hun digitale marketingactiviteiten zodat ze beter worden gevonden en meer omzet realiseren.