Landingspagina-creavolta-webdesign-online-marketing
Geert Volkaerts

Geert Volkaerts

Waarom is een landingspagina zo belangrijk?

In deze blogpost leg ik uit hoe je met een goed ingerichte landingspagina een hogere conversie kan bereiken.

✔︎ Wat is een landingspagina?

De naam ‘landingspagina’ is niet zomaar gekozen. Een landingspagina is de eerste webpagina waarop een potentiële klant landt vanuit een andere bron (zoekmachine, advertentie, webpagina, e-mail,…).

Kenmerkend voor een landingspagina is een opvallende call-to-action-knop waarmee bezoekers vaak maar één activiteit kunnen uitvoeren.

Ook wel: landing page, instappagina, entrance page of bestemmingspagina.

✔︎ Wat is het doel van een landingspagina?

Een landingspagina wordt opgezet om bezoekers te overtuigen om een specifieke actie uit te voeren (conversie). Het doel van een landingspagina is eerder het binnenhalen van de juiste klanten dan het aantrekken van zoveel mogelijk online bezoekers.

Met een goede landing page verhoog je dus je conversie. Een goede call-to-action (CTA) kan hierbij helpen.

De conversie gaat niet altijd over een effectieve aankoop door de bezoeker maar ook over andere waardevolle acties zoals bv het aanmelden voor een nieuwsbrief, contact opnemen, downloaden van een whitepaper, bekijken van bepaalde webpagina’s,….

Op die manier verzamel je leads (e-mailadressen, telefoonnummer,…) die kunnen leiden naar potentiële klanten.

✔︎ Wat zijn de voordelen van een landingspagina?

De voornaamste voordelen van een landingspagina zijn:

meer conversies: de inrichting van een landingspagina is zeer specifiek waardoor de kans op een conversie groter is.

hogere kwaliteitsscore in Google Ads: een goede landingspagina bespaart je advertentiekosten. Hoe relevanter de landingspagina is voor Google, hoe beter je wordt beoordeeld en minder hoeft te betalen voor een ‘klik’.

meten van offline verkeer: door een aangepaste URL te gebruiken in bv een flyer kan je ook hiervan de resultaten meten.

✔︎ Hoe een landingspagina opbouwen?

Bij een effectieve landingspagina is de informatie in de juiste volgorde opgebouwd wat zorgt voor een aangename gebruikerservaring. De landingspagina beantwoordt als het ware alle vragen van de bezoeker in een logische volgorde en op een natuurlijke manier.

Dit is de geschikte volgorde van informatie voor een effectieve landingspagina:

‣ beschrijf de specifieke behoeftes/pijnpunten/problemen van de bezoeker
‣ beschrijf hoe jouw aanbod deze specifieke behoeftes/pijnpunten/problemen vermindert. Versterk dit met grafisch materiaal (foto, video of graphic)
‣ toon de voordelen van jouw aanbod met je USP’s (unique selling points)
‣ leg uit waarom jij dé persoon bent die de beste oplossing aanbiedt
‣ weerleg de meest voorkomende belemmerende overtuigingen die mensen hebben voordat ze bereid zijn tot het accepteren van het aanbod
‣ nodig bezoekers uit om in te gaan op jouw aanbod via een krachtige en kleurrijke call-to-action. Maak de knop onweerstaanbaar! Zorg hierbij dat het conversiepad altijd zichtbaar is
‣ wek vertrouwen via het gebruik van sociale bewijskracht (reviews, bekende personen, prijzen, certificaten,…). Mensen zijn nu eenmaal kuddedieren.

Landingspagina’s zijn best niet te lang. Bezoekers hebben weinig tijd/geduld en hoe minder ze moeten scrollen, hoe sneller ze overgaan tot actie.

Een andere belangrijke factor is het design van de landingspagina. Een landingspagina bevat weinig toeters en bellen. Op die manier worden de bezoekers bewust gestuurd om een bepaalde vervolgactie uit te voeren.

Al deze elementen samen zorgen ervoor dat de conversie omhoog gaat.

Wil je graag een converterende landingspagina laten maken? Neem vrijblijvend contact met ons op!

Deel dit artikel

Share on facebook
delen
Share on twitter
delen
Share on linkedin
delen
Share on email
E-mail
Geert Volkaerts

Geert Volkaerts

Geert Volkaerts is zaakvoerder van Creavolta. Hij helpt ondernemers om meer rendement te behalen uit hun digitale marketingactiviteiten zodat ze beter worden gevonden en meer omzet realiseren.