whatsapp-advertenties-creavolta
Geert Volkaerts

Geert Volkaerts

WhatsApp advertenties in 2020

Na de overname door Facebook in 2014 beloofde Jan Koum, de oprichter van WhatsApp, dat WhatsApp advertentievrij zou blijven. Het motto luidde ‘no games, no ads, no gimmicks’.

In 2018 verliet Koum, een grote voorstander van privacybescherming, het bedrijf. Kort daarna circuleerden er al geruchten dat WhatsApp advertenties zou gaan plaatsen. Met Facebook als eigenaar lag dat in de lijn van de verwachtingen, de investering van 19 miljard dollar moet worden terugverdiend.

Zeer recent heeft Facebook bevestigd dat er in 2020 advertenties worden getoond in WhatsApp.

Bedrijven kunnen dan specifieke advertenties tonen aan gebruikers met bepaalde kenmerken.

Facebook heeft plannen om Facebook, WhatsApp en Instagram slimmer met elkaar te integreren tot één ‘super app.’ Zo komen er in Instagram en Facebook advertenties waarbij je naar WhatsApp wordt verwezen om zo contact op te nemen met het adverterende bedrijf.

De advertenties worden getoond in het statusscherm, tussen de statusberichten van jouw contacten, vergelijkbaar met Instagram Stories.

WhatsApp krijgt de bedrijvencatalogus van Facebook zodat je in de app de openingstijden, contactgegevens,… van bedrijven kan opzoeken. Daarnaast kunnen bedrijven pagina’s/catalogi voor hun producten of diensten aanmaken.

Facebook zal de data van Facebook koppelen aan WhatsApp wat mogelijkheden biedt om zeer specifiek te targetten binnen WhatsApp.

De gewone WhatsApp-berichten blijven end-to-end gebruiker versleuteld en zijn niet zichtbaar voor adverteerders.

Wellicht worden de advertentiekosten op kosten-per-view-basis berekend.

Adverteren op WhatsApp biedt kansen voor branding, productlanceringen, klantenservice, acties,…

We volgen de ontwikkelingen op de voet.

Deel dit artikel

Share on facebook
delen
Share on twitter
delen
Share on linkedin
delen
Share on email
E-mail
Geert Volkaerts

Geert Volkaerts

Geert Volkaerts is zaakvoerder van Creavolta. Hij helpt ondernemers om meer rendement te behalen uit hun digitale marketingactiviteiten zodat ze beter worden gevonden en meer omzet realiseren.